Curs EL COMISSARIAT I LA GESTIÓ D’EXPOSICIONS (5a edició)

 

Exhibition-Gallery1-Curator2-522px

EL COMISSARIAT I LA GESTIÓ D’EXPOSICIONS

Curs  de 8 hores organitzat per l’ ACCA, en col∙laboració amb el
Cercle Artístic Sant Lluc.

17 i 24 de novembre de 2014

El curs és una introducció des d’una perspectiva professional al
treball   de   comissariat   i   de   gestió   d’exposicions.   Aborda   la
qüestió   de   projecte   expositiu,   revisa   el   concepte   mateix
d’exposició   i   revisa   l’estat   de   la   qüestió.   S’analitzen   les
pràctiques expositives en l’espai públic, els projectes singulars
i   s’exposen   qüestions   de   planificació,   gestió  i   producció,   així
com   es   tracten   nocions   d’imatge   i   de   públics   associades   al   fet
expositiu.
Adreçat a professionals i estudiants formant­se en l’àmbit de les
exposicions, així com artistes i altres agents culturals.
Les sessions seran en català i castellà.

PROGRAMA:

Dilluns 17 de novembre

16:00:

Benvinguda al curs
Joan Maria Minguet, president de l’ ACCA i Josep Parera,
president del Cercle Artístic Sant Lluc.

16.15 h:

El comissariat i el lloc. La gestió del context. El projecte MACBA.

A càrrec de Valentín Roma

A   partir   de   prendre   com   a   cas   d’estudi   un   conjunt   de   projectes
iniciats   al   MACBA   des   d’aquest   2014   fins   a   l’any,   s’analitzarà
quines   són   les   funcions   i   quins   són   els   compromisos   que   té   elcomissariat, així  com   les   polítiques   de   producció  artística,   en
propiciar   el   desenvolupament   i   la   visualització   de   l’activitat
artística en el context en què es desenvolupen.

Valentín   Roma és  doctor   en   Història   de   l’Art   i Filosofia, comissari d’exposicions i assagista.

18:15 h:

Exposar cinema. Metamorfosis com a cas d’estudi.

A càrrec de Carolina López Caballero

El cinema exigeix un temps de consum (timebased
art) i un lloc, la sala fosca. Quan alterem aquestes condicions per a traslladar-lo
al museu o la galeria, en què es fragmenta o se n’alteren les
condicions òptimes del visionat, cal preguntarse
pel sentit d’aquests sacrificis i els avantatges que n’obtenim, en termes de
difusió, reavaluació o prestigi per a l’obra. Aquesta ha estat una
reflexió clau en concebre l’exposició Metamorfosis.
Metamorfosis, visions fantàstiques d’Starewitch, Švankmajer i els
Germans Quay, comissariada per l’especialista en cinema d’animació
Carolina López i coproduïda pel CCCB i La Casa Encendida, se
centra en l’obra de quatre artistes d’orígens i èpoques diferents,
l’obra fílmica dels quals va més enllà de la pantalla i s’endinsa
en les arts plàstiques, la literatura i les arts escèniques. Són
filmografies amb vincles comuns però que responen a personalitats
artístiques diferenciades. Amb més de 550 peces d’obra original i
35 pantalles, passejar entre elles és deambular per un assaig viu,
teixit de diàlegs entre pel∙lícules i objectes. La mostra, que
tenia el repte de donar a conèixer uns artistes marginals al gran
públic, s’ha adaptat a les seus de les

Carolina López Caballero, és directora d’Xcèntric CCCB Cinema i la Mostra Animac

 

Dilluns 24 de novembre

16:15 h:

ADN Platform vs ADN Galeria

A càrrec de Miguel Ángel Sánchez

La gènesi d’ADN Platform. Motivació i retroalimentació a partir de
la necessitat d’un canvi de dinàmica a ADN Galeria.
Programes i centre d’art: la necessitat de prescripció.
Model de gestió híbrida, comercial vs nonprofit:
l’economia d’escala i el cost d’oportunitat.
Model de finançament i eventual conversió en fundació: marge net.
Pla estratègic de futur: desplegament internacional.
ADN galería es va fundar per crear una plataforma híbrida entre
mediació comercial i aportació cultural, amb l’objectiu de
difondre tendències artístiques actuals. El programa prioritza el
contingut de les produccions i es postulen com a reflex semàntic
del context en què se generen. Hi ha una voluntat de generar
xarxes internacionals de debat i promoció dels artistes i una
política de treball col∙laboratiu amb intel∙lectuals i
professionals del sector. També es dóna suport al col∙leccionisme
emergent.
adnplatform és una plataforma per a projectes expositius a partir
d’una convocatòria de comissariat, presentacions performatives,
programes públics de reflexió sobre art i societat i residències
d’artistes i comissaris.

Miguel Ángel Sánchez és galerista

18:15 h:

Els espais de comissariat. Espais d’investigació i de prospecció. L’Espai 13.

A càrrec de Martina Millà

La seva xerrada se centrarà en la trajectòria i especificitat de
l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró, un espai amb més de 36 anys de
recorregut ininterromput. Vinculat en el seus orígens a l’escena
conceptual catalana, l’Espai 10 (després Espai 13) està dedicat als
artistes i a les pràctiques curatorials emergents, amb un èmfasi
especial en projectes de producció desenvolupats entorn de cicles
de comissariat. Hi han exposat uns 500 creadors en col∙laboració
amb una trentena de comissaris. Ha servit de plataforma per
endegar moltes carreres que amb els anys s’han anat consolidant i
en aquest sentit ha contribuït a definir el panorama artístic
català.

Martina Millà és responsable de Programació i projectes a la Fundació Joan Miró de Barcelona.

 

INFORMACI Ó
LLOC: CERCLE ARTÍSTIC SANT LLUC. CARRER DELS MERCADERS, 42, 08003 BARCELONA.
ORGANITZA: ACCA, ASSOCIACIÓ CATALANA DE CRÍTICS D’ART
AMB LA COL·LABORACIÓ DEL CERCLE ARTÍSTIC SANT LLUC.
DIRECCIÓ I COORDINACIÓ: MERCÈ ALSINA
INSCRIPCIONS: VIA CORREU ELECTRÒNIC mercealsina1@gmail.com. Esperar LA CONFIRMACIÓ DE RESERVA
DE PLAÇA ABANS D’EFECTUAR EL PAGAMENT.
PREU: 30 €
INSCRIPCIÓ: PER FORMALITZAR LA INSCRIPCIÓ CALDRÀ INGRESSAR L’IMPORT DEL CURS AL 2013-0118-96-0200985704.
SI US PLAU, FEU CONSTAR EL CONCEPTE “CURS ACCA + [NOM DEL PARTICIPANT]”. EL TERMINI PER EFECTUAR L’INGRÉS
ES COMUNICARÀ EN EL MOMENT DE CONFIRMAR LA RESERVA DE PLAÇA.
SI HI HAGUÉS LLISTA D’ESPERA ES COMENÇARIA A GESTIONAR UNA SETMANA ABANS DE L’INICI DEL CURS.
DESCOMPTE DEL 50% PER ALS SOCIS DE L’ACCA I DEL SANT LLUC.
PLACES LIMITADES. L’ASSISTÈNCIA A TOTES LES SESSIONS ÉS OBLIGATÒRIA PER OBTENIR EL CERTIFICAT D’APROFITAMENT.
INFORMACIÓ I CONSULTES: mercealsina1@gmail.com

4 Responses to "Curs EL COMISSARIAT I LA GESTIÓ D’EXPOSICIONS (5a edició)"

  1. Zuriñe Madinabeitia Posted on 07/11/2014 at 6:15 PM

    Hola, bona tarda,

    Què tal? Com esteu?

    He sabut que properament organitzeu el curs “El comissariat i la gestió d’exposicions”. Malauradament, no hi puc venir. Però, m’interessaria saber si en un futur teniu previst organitzar-ne de nou. En cas afirmatiu, si ja en feu, amb quina freqüència?

    Moltes gràcies per l’atenció.
    Salutacions,

    Zuriñe M.

  2. Marta Salomó Posted on 08/03/2015 at 8:59 PM

    Hola,

    M’agradaria saber si teniu previst fer un altre cop el curs “El Comissariat i la gestió d’exposicions” durant aquest any 2015.

    Moltes gràcies per la vostra atenció.

    Salutacions,

    Marta

  3. Clara Castelló Posted on 30/09/2015 at 4:16 PM

    Bona tarda,

    M’agradaria saber si durant aquest any 2015 es durà a terme el curs referent a ” El comissariat i la gestió d’exposicions”. Si és així, quines dates ocuparà?

    Moltes gràcies,

    Salutacions

  4. Djameldin Posted on 19/12/2015 at 6:19 AM

    Ahhh pilledn pilledn.Posa un retall petit del fit apalit nome9s retocat amb el histograma perf2 al 100% aixed es podre0 veure el problema de deriva i guiat del que parles. Amb aquesta resolucif3 no es veu cap problema i el tema de color que esmentes es relatiu i molt subjectiu.Tal i com este0 diria que l’esfore7 de la posada en estacif3 ha tingut la seva recompensa.Per cert quina quantitat de nfavols que et van passar per davant no? Aquesta es una de las coses guays d’un 12 que amb una exposicif3 curta surt tot. Vale i tambe9 de l’artemis B/W. Aixf2 sed que es sensibilitat.La nebulositat del voltant em recorda molt a la d’en Gallego. Suposo que per veure-la amb color li cal molta me9s exposicif3 al RGB. I aixf2 si es que en te9 perque8 podria ser gris.

Deixa un comentari