Comunicat en relació a la controvèrsia que s’ha generat amb els tuits de Lara Costafreda i els Premis ACCA 2018

Des de l’ACCA defensem fermament la llibertat d’expressió, i així mateix s’ha dit i practicat al llarg de tot l’acte dels Premis ACCA 2018, celebrat el passat dimarts 2 d’abril al vespre a l’auditori del MACBA. Poc després que la festa finalitzés, l’artista Lara Costafreda va publicar al seu compte de Twitter el discurs que ella mateixa s’havia preparat per llegir presumiblement a la cerimònia, amb el qual es posiciona en contra de l’ampliació del MACBA a la Capella de la Misericòrdia i a favor que aquest espai formi part del CAP Raval.

L’ocasió podia semblar especialment propícia per pronunciar un discurs amb aquest posicionament, i encara més si atenem que l’artista participa, entre d’altres persones, al Projecte Radiació +++, en el qual es posa en relació l’art amb el sistema sanitari. A la festa de l’ACCA es va premiar nominalment als responsables d’aquest projecte: Roser Sanjuan, del Servei educatiu del Centre d’Art la Panera, i el Dr. Moisés Mira, cap de la Secció d’Oncologia Radioteràpica de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida. D’entrada ja és inexplicable que una artista que no ha estat directament premiada esdevingui la protagonista d’aquest moment. I, en efecte, el seu comentari es va interpretar immediatament com si aquesta hagués estat víctima d’un acte de censura per part de la nostra associació i/o per part del MACBA.

Lara Costafreda va respondre al cap de poca estona a la mateixa xarxa Twitter aclarint que no es va produir cap acte de censura en relació amb el seu comunicat, sinó que eren les persones premiades que havien decidit no pronunciar-se al respecte de la controvèrsia pel que fa a la Capella de la Misericòrdia. En efecte, Lara Costafreda no havia estat nominada als Premis ACCA, sinó els responsables d’un projecte del que forma part. Així mateix, si els responsables del projecte no van considerar adequat que una artista que hi participa pronunciés un discurs en el moment en què ells recollien un premi que era nominal i que no anava dirigit ni tan sols al conjunt del col·lectiu, aquest és un aspecte que clarament no és de la incumbència de l’ACCA, com tampoc ho és del MACBA –a qui, en aquest cas, l’ACCA només lloga l’espai a fi de celebrar la cerimònia anual dels Premis. També és important subratllar que, en aquest sentit, no es recorden casos dels Premis ACCA en què s’hagi vetat algun discurs de ser pronunciat, en tant que els premiats el verbalitzen en recollir el premi, al seu lliure albí. Precisament aquesta és la festa de la crítica d’art i el discurs crític sempre hi ha estat benvingut.

Des de l’ACCA de seguida es va agrair públicament a Lara Costafreda que publiqués el seu segon missatge a Twitter tot desmentint haver patit cap tipus de censura, per mitjà d’un missatge que vàrem publicar com a resposta al seu mateix compte de Twitter. En aquell moment, des de la junta de l’associació vàrem pensar que el segon missatge de l’artista i el nostre agraïment serien suficients per dissipar el malentès i que la situació es redreçaria. Però, lluny que hagi estat així, els missatges inculpatoris cap a la nostra associació no han cessat i han seguit circulant per les xarxes socials i fins i tot han estat secundats per alguns mitjans de comunicació, sense ser contrastats. Finalment, la situació de sospita que s’ha generat a l’entorn de l’actuació de la nostra associació és el que ens ha portat a emetre aquest comunicat.

L’ACCA és una associació plural i que fomenta el pensament crític. Així mateix, els seus membres mantenen punts de vista diferenciats pel que fa a la controvèrsia que s’ha produït a l’entorn dels usos de la Capella de la Misericòrdia i el comportament que ha tingut l’administració pública al respecte. Tanmateix alguns discursos que es van pronunciar al llarg de la festa dels Premis van fer referència explícita a aquest mateix conflicte, i des de l’ACCA ens alegrem que una plataforma com són els Premis ACCA serveixin d’altaveu per a què es multipliquin els punts de vista a l’entorn de les controvèrsies que tenen lloc en el moment present i s’amplifiqui la dissidència, si és el cas. Estem en un moment molt delicat pel que fa a les institucions i les polítiques culturals públiques, pel que qualsevol contribució al debat i el pensament crític pensem que serà benvinguda.

Ara bé, des de l’ACCA també lamentem profundament l’enrenou que s’ha generat arrel d’un malentès i de la difusió d’una informació errònia i espontània al Twitter que tot i haver-se rectificat oportunament, no ha cessat de multiplicar-se, i de damnificar la imatge de la nostra associació. La situació també ens alerta sobre els comportaments que proliferen i els usos que es promouen de les anomenades xarxes socials que, amb aquest cas es demostren molt més propenses a amplificar la desinformació que no pas a donar ales al pensament raonat i contrastat.